Rozvoj poznania predškoláka
Autor: Mária Tašková
Vydavateľstvo: Maquita 2015
EAN: 9788089260744
Cieľom edukačného pracovného zošita je podporiť charakter Štátneho vzdelávacieho programu: Vzdelávaciu oblasť - Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce.
čítať viacCieľom edukačného pracovného zošita je podporiť charakter Štátneho vzdelávacieho programu: Vzdelávaciu oblasť - Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce.
Edukačný pracovný zošit rozvíja základné kompetencie dieťaťa, a to hlavne vzdelávacie spôsobilosti, ktoré je možné v predškolskom veku rozvíjať vďaka:
- Pozorovaniu - získavanie nových informácií
- Kategorizovaniu - priraďovanie, triedenie
- Empirickej komunikácii - vyjadriť argumentáciu vlastnou skúsenosťou
Cieľom edukačného zošita je, aby dieťa získalo skúsenosti, malo možnosť vyjadriť svoju predstavu o daných javoch, predmetoch a situáciach. Je zostavený tak, aby u dieťaťa vzbudil záujem o činnosť a podnecoval ho k prirodzenému bádaniu, skúmaniu, pokusom a omylom alebo k jednoduchým porovnaniam. Dospelý je pre dieťa vzor zvedavej a bádajúcej osoby, ktorá kladie otázky, ale zároveň na ne hľadá odpovede.
Metodické odporúčanie pre pedagóga/rodiča:
- Názvy tematických strán sú venované dospelému, nie dieťaťu.
- Dieťaťu najskôr prečítajte všetky úlohy na edukačnom liste, aby si utvorilo predstavu, čo ho čaká.
- Úlohy vykonáva postupne. Dospelý kladie otázky a dieťa odpovedá alebo dopĺňa a do-kresľuje alebo kategorizuje.
- Overte si, či dieťa úlohe porozumelo.
- Pozorujte samostatnosť a tvorivosť pri riešení úloh.
- Umožňujte v dostatočnej miere vyjadriť svoj názor, postreh, skúsenosť.
- Podľa potreby dieťaťu poskytnite pomoc a oporu. Nezosmiešňujte ho.
- Nechajte mu potrebný čas na plnenie úloh.
- Oceňujte snahu a vôľu dieťaťa.
Dieťa sa vzdeláva z prírody, spoločenského prostredia, zdravia, časových vzťahov, environmentálnej výchovy a iných oblastí. Pracovný zošit je zostavený tak, aby vzbudzoval u dieťaťa záujem a prirodzenú zvedavosť.
Pracovný zošit určený 5-6 ročným deťom na rozvíjanie poznania:
- rozvíja pozorovanie, triedenie a priraďovanie
- cieľom je vyjadriť skúsenosť dieťaťa a predstavu o daných javoch, predmetoch a situáciách
- vzbudzuje záujem k bádaniu, pokusom a jednoduchým porovnaniam