FPU
Autor: Hana Košková
Vydavateľstvo: Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov 2019
EAN: 9788082020581
Spisovateľka Hana Košková je autorkou viacerých básnických zbierok, napríklad Pod teplom krvi (1976), Spojitosť (1978), Tvár pri tvári (1988), Náhrdelník z hrdličiek (2001), Súrodenci zo sna (2006), Robotnica na poslednú chvíľu (2012). Píše aj kníh pre deti.
čítať viacSpisovateľka Hana Košková je autorkou viacerých básnických zbierok, napríklad Pod teplom krvi (1976), Spojitosť (1978), Tvár pri tvári (1988), Náhrdelník z hrdličiek (2001), Súrodenci zo sna (2006), Robotnica na poslednú chvíľu (2012). Píše aj kníh pre deti. Jej najnovšia básnická zbierka je preniknutá stratou blízkeho človeka, čo sa odzrkadľuje vyjadrením osamelosti a hľadaním novej rovnováhy. Ako príklad spomeňme napríklad citáty z básne Sen: "Hľadala som ťa / hladná zo svadieb / sýta z pohrebov... učila som ruky / na osamenie…". Áno, takáto pocitová skratka, kedy sa prežívanie dokáže naplno vyjadriť niekoľkými slovami, svedčí o univerzálnosti Koškovej poézie. Svedčí o tom, že aj sami čitatelia podobné situácie prežili a netreba im veľa slov na navodenie atmosféry a vnútorného zážitku. Pritom každý si v rovnakej básni prežíva svoj individuálny príbeh na univerzálnu tému. Toto umožňuje stručnosť a strohosť výrazu, ale najmä jeho presnosť. Nie je to však jediný z prostriedkov. Zastúpené sú aj iné poetické nástroje, napríklad opisy prírody dávané do kontrastu alebo do súladu s ľudskými náladami a pocitmi, čím sa zosilňuje účinok myšlienky na jednej i na druhej strane básne - odhalením skrytých obsahov prírody a na druhej strane názorným dovysvetľovaním nálady. Takto stavaná je napríklad báseň Záhrada, z ktorej je takýto reprezentačný citát: "...stromy / bozkávajú vzduch / pred víchricou / nekľačia na / kolenách…" Emocionálne básne a prítomnosť obrazovo-pocitovo prítomnej myšlienky sú hodnoty, ktoré popri autorkinej sile k irónii a k poetickému nadľahčeniu tematiky vytvárajú vyváženú zbierku, ktorá je potešením pre čitateľov. Zbierku ilustroval akad. maliar Martin Kellenberger.