analýza produktivity a rentability vo firme
Autor: Jozef Chajdiak
Vydavateľstvo: Statis, s.r.o. 1999
EAN: 8085659158
Otázka, či firma funguje efektívne, úmerne daným zdrojom a investíciám, trápi azda každého podnikateľa. V praxi však nie je jednoduché ekonomickú efektívnosť výroby jednoznačne zmerať. Vplýva na ňu totiž veľké množstvo nie presne definovateľných činiteľov, ktorých jednoznačný výklad zatiaľ neexistuje.
čítať viacIrina Bondareva, Jana Plchová, Monika Zatrochová
Vydavaťeľstvo STU 2020 10,84 €Otázka, či firma funguje efektívne, úmerne daným zdrojom a investíciám, trápi azda každého podnikateľa. V praxi však nie je jednoduché ekonomickú efektívnosť výroby jednoznačne zmerať. Vplýva na ňu totiž veľké množstvo nie presne definovateľných činiteľov, ktorých jednoznačný výklad zatiaľ neexistuje. V spleti tejto rôznorodosti sa preto ekonómi zhodli na tom, že ukazovatele produktivity práce a rentability vlastného imania sú jedny z najdôležitejších mier vyjadrujúcich efektívnosť výroby. Produktivita práce vyjadruje efektívnosť ľudskej práce, kým rentabilita vlastného imania je najlepším vyjadrením ekonomickej efektívnosti z pohľadu vlastníka.
Ako možno tieto ukazovatele presne vyjadriť, sa môže majiteľ firmy, manažér, podnikateľ či študent naučiť aj vďaka knihe o ekonomickej efektívnosti. Publikácia ilustruje, ako treba použiť metódy analýzy úrovne oboch mier efektívnosti, ich vývoj aj vplyv iných faktorov. Autor vychádzal pritom z predpokladu, že číselným základom analýzy sú v prvom rade mesačné hodnoty počtu zamestnancov, pridanej hodnoty, hospodárskeho výsledku a vlastného imania za vykazujúce organizácie.
Kniha sa skladá z troch častí. V prvej autor analyzuje produktivitu práce, v druhej rentabilitu imania a v tretej opisuje použité metódy. V rámci opisnej štatistiky napríklad uvádza metódy absolútnych rozkladov, metódy indexovej analýzy, spôsoby výpočtu kĺzavých úhrnov a priemerov aj postup prognózy metódou regresie. Každý vzorec či tabuľka sú presne vysvetlené, hoci určité vedomosti čitateľa z matematiky sú nevyhnutné. Použité číselné hodnoty nie sú pritom nijakými imaginárnymi číslami, ale konkrétnymi výsledkami a ukazovateľmi podniku - Slovnaftu, a.s., Bratislava za roky 1996 až 1998.