Howard Mayer Brown napísal túto knihu s cieľom priblížiť hudbu renesančnej epochy západnej civilizácie univerzitným študentom, kolegom z iných odborov a milovníkom hudby zaujímajúcim sa o túto tému. Snažil sa v nej zodpovedať niekoľko zásadných otázok: Aké sú najvýznamnejšie črty renesančnej hudby? Kto boli jej najväčší skladatelia? Prečo boli veľkí?
Hudba na počiatku tretieho milénia už dávno nie je iba hierarchickým vzťahom medzi skladateľom, interpretom a poslucháčom. Tradíciou ustálené roly všetkých troch subjektov tohto trojuholníka 20. storočie dokonale spochybnilo. Dá sa však zrozumiteľne hovoriť o tom, čo sa za posledných sto rokov v hudbe udialo?
Dvadsaťpäť malých vokalíz pripravila autorská dvojica Božena Gráfová (melodické nápevy a celková koncepcia) a Peter Hochel (harmonizácia a kompozično-štylistická úprava) pre študentov hudobno-dramatických odborov konzervatórií, resp. poslucháčov herectva a bábkoherectva na vysokých školách.
Publikácia vhodná pre začiatočníkov v hre na husliach. Obsahuje 60 najznámejších ľudových piesní v úprave pre jedny alebo dvoje huslí, pričom melódia je upravená do tej najjednoduchšej podoby a vybavená podrobnými interpretačnými poznámkami. Part druhých huslí je chápaný ako bohatšie vypracovaný sprievod. (2.vydanie)
Monografia významného maďarského muzikológa Tibora Talliána o živote a tvorbe Bélu Bartóka je prvou rozsiahlou prácou o tejto výnimočnej európskej skladateľskej, etnomuzikologickej, pedagogickej a interpretačnej osobnosti prvej polovice 20. storočia vychádzajúcou v slovenskom jazyku.
Významný slovenský hudobný skladateľ poľskej národnosti Roman Berger (1930) sa okrem komponovania venuje aj teoretickej a esejistickej činnosti. Predkladaný výber textov z rokov 1969 – 2009 Cesta s hudbou. Od Palacha po Obamu – a po Štefánika voľne nadväzuje na knihy Hudba a pravda. „...tak takto nesmieš myslieť!
Slovenský muzikológ Miroslav Filip (1932-1973) sa vo svojej vedeckej činnosti venoval predovšetkým dvom disciplínam: teórii harmónie a hudobnej akustike. Prvý zväzok Miroslava Filipa sa sústreďuje na práce z oblasti teórie harmónie.
Progresívna škola hry na saxofóne je prvou svojho druhu na Slovensku. Autor sa v nej snažil využiť svoje praktické skúsenosti interpreta i pedagóga a určil ju začínajúcim študentom ako aj stredne pokročilým hráčom, ktorí sa zaujímajú o populárnu hudbu (jazz, funk a pod.).
Vo svojich dejinách hudobného biznisu Norman Lebrecht nazerá pod pokrievku a tvrdí, že za úpadok vážnej hudby sú zodpovedné nadnárodné korporácie, ktoré ju ovládajú. Bežní milovníci hudby sa vytrácajú z koncertov, orchestre čelia bankrotom, noví skladatelia a umelci nie sú schopní nájsť si publikum – a napriek tomu hŕstka hviezd na tom mimoriadne bohatne.
Druhé, revidované vydanie populárnej zbierky cvičení od známeho klavírneho virtuóza a pedagóga.
Rozsiahla Antológia stredovekej hudby, zostavená americkým muzikológom Richardom H. Hoppinom, je neodmysliteľným doplnkom autorovej ťažiskovej práce Hudba stredoveku (Hudobné centrum 2007), pre ktorú tvorí zdroj ilustračných príkladov, s mnohými odkazmi v analýzach.
Slovenskému záujemcovi o estetiku hudby sa dostáva do rúk jeden z najslávnejších a najcitovanejších hudobnoestetických textov 19. storočia. Od svojho prvého vydania v roku 1854 tento spis vyvolával búrlivé súhlasné, ale aj vášnivé polemické a kritické reakcie. Jeho autor Eduard Hanslick patril k najrenomovanejším hudobným kritikom a vedcom 19. storočia.
.."Akordeón pri správnom ovládaní môže byť ideálnym nástrojom rozvoja hudobníka; jeho schopnosť viachlasej hry, plastickosti, rôznorodosti farieb i výrazných dynamických odtieňov je predpokladom pre bohaté interpretačné vyjadrenie.
Scrutonova Hudobná estetika je azda prvým súhrnným výkladom hudby a jej významu z perspektívy modernej filozofie; je zároveň jediným textom o tejto téme, ktorý obsahuje relevantné hudobné príklady.
Lemoinove etudy, obľúbený inštruktívny titul, na Slovensku vychádzajú po dlhej prestávke. Cieľom tohto vydania je predložiť pedagógom a žiakom notový text, ktorý rešpektuje pôvodné prstoklady a tempové, dynamické, artikulačné a frázovacie pokyny autora. Editorkou titulu je Magdaléna Bajuszová.
Egon Krák, skladateľ, teoretik a pedagóg, zhrnul svoje doterajšie skúsenosti vo všetkých troch odboroch svojej činnosti do syntetizujúceho textu, v ktorom sa na jednotlivé historické javy pozerá cez perspektívu širšieho vývinového kontextu s presahom až do súčasnosti. V knihe nájdete početné prepisy dobovej hudby v modernej notácii.
Druhé vydanie Zavarského monografie Eugen Suchoň, profil skladateľa, prichádza po vyše päťdesiatich rokoch od prvého a je príspevkom Hudobného centra k Storočnici Eugena Suchoňa 2008. Knihu sme rozšírili o doteraz nepubliovanú štúdiu Príspevok k vývinu hudobnej reči Eugena Suchoňa z konca 50.
Zámerom knihy bolo identifikovať a zmysluplne utriediť celú oblasť hudby, ktorá sa vymyká nielen klasickej tradícii, ale aj ortodoxným avantgardným smerom, čo z tradície vychádzali.
Americký muzikológ Richard Hallowell Hoppin (1913 – 1991), absolvent Harvardovej univerzity (1952), bol dlhoročným profesorom hudobných dejín na Ohio State University.
Preklad hesla z renomovaného hudobného slovníka The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Publikácia vznikla v roku 250.