k predpokladom výučby
Autor: Viliam Kratochvíl
Vydavateľstvo: Raabe 2019
EAN: 9788081403651
Najnovšia didaktika dejepisu od uznávaného autora s dlhoročnou praxou vo výučbe dejepisu na základnej škole a gymnáziu – ako výsledok mnohých autorových seminárov s učiteľmi dejepisu na Slovensku i v Českej republike, aj so študentami na katedre, ktorí spoločne po niekoľkých rokoch sformulovali všetky dôležité predpoklady k výučbe dejepisu.
čítať viacMiroslav Hladílek
UJAK Praha 2009 12,14 €Najnovšia didaktika dejepisu od uznávaného autora s dlhoročnou praxou vo výučbe dejepisu na základnej škole a gymnáziu – ako výsledok mnohých autorových seminárov s učiteľmi dejepisu na Slovensku i v Českej republike, aj so študentami na katedre, ktorí spoločne po niekoľkých rokoch sformulovali všetky dôležité predpoklady k výučbe dejepisu. Publikácia je výrazom dlhoročného autorovho hľadania spôsobov, ako efektívne a zrozumiteľne vyučovať didaktiku a metodiku dejepisu.
Autor sa totiž domnieva, že stále chýba model jej výučby, model, ktorý by výraznejšie konkretizoval a zjednodušoval teoretický i praktický koncept výučby didaktiky a metodiky dejepisu. Mal by to byť model, ktorý súčasne zdôrazňuje väčšiu spätosť medzi didaktikou a metodikou dejepisu. Dielo teoreticky a prakticky ilustruje cieľové zámery, ako v škole spolupracovať s mladšími žiačkami a žiakmi a postupne z nich utvárať kriticky mysliace celistvé osobnosti, prostredníctvom neobvyklej metafory, ktorá približuje podstatné úlohy vo vizuálne stvárnenom pohybe „hore a dolu“ od koreňov a naspäť ku koreňom metaforického stromu. Stelesňovanie týchto úloh sa tak stáva dôležitým predpokladom výučby (nielen) dejepisu na základných a stredných školách.
Uvedený model didaktiky dejepisu umožní učiteľom:
netradične hľadať to, čo môže byť nepísanou „gramatikou“ dejepisu,
uvažovať jej prostredníctvom o žitom prítomnom vzťahu k minulosti,
vstúpiť do rôznych sociálnych rolí, keď neustále vykonávame cieľovo orientačnú činnosť,
aranžovať metódy výučby ako cesty učebným labyrintom,
inscenovať učebné figúry ako výraz osobitosti, jedinečnosti i pestrosti našej výučby,
uvedomovať si svoj ustavičný „pohyb hore a dolu“ vo výučbe dejepisu,
aplikovať tento „pohyb“ na ostatné učebné predmety.