Autor: Branislav Pupala; Ondrej Kaščák
Vydavateľstvo: Slon 2012
EAN: 9788074191138
V našich podmienkach ide o prvé ucelené knižné dielo, ktoré komplexne analyzuje infiltráciu neoliberálnej ideológie do školskej sféry a jej dopady na všetky úrovne správy vzdelávania.
čítať viacV našich podmienkach ide o prvé ucelené knižné dielo, ktoré komplexne analyzuje infiltráciu neoliberálnej ideológie do školskej sféry a jej dopady na všetky úrovne správy vzdelávania. Na základe rekonštrukcie vzniku a vývoja neoliberalizmu ako formy sociálnych vzťahov knižka ukazuje, ako tento spôsob transformácie sociálnych vzťahov zmenil a postupne ďalej mení školské systémy, školy i všetkých aktérov vzdelávania. Kritickej analýze je podrobený neoliberalizmom etablovaný pedagogický diskurz, ktorý do centra pozornosti obsesívne postavil akontabilitu vzdelávania, štandardizáciu jeho výstupov a permanentnú evaluáciu kvality školy. Knižka rovnako približuje, ako neoliberalizmus zmenil ontológiu subjektu vzdelávania, či už v obraze človeka podrobujúceho sa celoživotnému učeniu sa alebo v obraze kompetentného „superdieťaťa“ prekrývajúceho sa s profilom novodobých lídrov pracovného trhu – tzv. zlatých golierov. Zjavným sa stáva, že neoliberálna ontológia podnikatelského subjektu je dnes obsiahnutá v každodennom pedagogickom diskurze a obsadzuje politické i odborné programovanie školských reforiem, ako ich zaznamenávame v zahraničí i u nás. Text knižky umožňuje dôkladnejšie porozumieť tomu, ako a prečo sa škola stáva rukojemníkom ekonomických vzťahov neoliberálnej spoločnosti a aké riziká stoja za reformami vzdelávania zapriahnutými do tohto typu politických kalkulácií. Akým spôsobom sa usídľuje neoliberalizmus v správe vzdelávania? Ako sa súčasné reformy vzdelávania podieľajú na redukovaní vzdelania podľa neoliberálnych ekonomických kritérií? Čo spôsobuje uväznenie kvality vzdelávania v neoliberálnom trojuholníku evaluácie – štandardizácie – akontability? Aká je skutočná moc rozmáhajúceho sa testovania žiakov? K čomu vedie stopáž po partnerstvách medzi pedagogickým humanizmom, konštruktivozmom a ekonomickým neoliberalizmom? Ako sa stúpenci humanistických reformných hesiel v pedagogike podieľajú na neoliberálnom obrate školy? Je súčasná vízia o celoživotnom vzdelávaní ideologicky neutrálna a ľudsky naozaj prospešná? Kam sa jeho neoliberálna verzia uberá pri urputnej snahe o rozvoj tzv. humánneho kapitálu? Je obrat k tzv. kľúčovým kompetenciám obratom k správnemu zmyslu vzdelania? Vedie vzdelávanie organizované cez kľúčové kompetencie ku kultúrnej ignorancii? Aká je tvár súčasnej univerzity? Stáva sa skutočne univerzita podnikom? Je bolonský proces priamym diktátom neoliberalizmu? Ako sa menia učitelia, rodičia a deti v režime neoliberalizmu? Je „štandardizovaný“ učiteľ autonómnym profesionálom? Existuje nové rozhranie medzi rodinou a školou? Stvoril neoliberalizmus nové „superdieťa“? Kto je „superdieťa so zlatým golierom“? Premieta sa obraz „superdieťaťa“ už do predškolského vzdelávania?