Druhá kniha z edície Umenie v skratke je venovaná jednému z najvplyvnejších umeleckých hnutí 20. storočia – surrealizmu. Kľúčové myšlienky tohto hnutia predstavil francúzsky básnik André Breton v Manifeste surrealizmu v roku 1924. Surrealisti sa zahĺbili do podvedomia a neostýchali sa prepájať bizarné, vzájomne nesúvisiace predmety.
Prehľadná príručka Moderné umenie z edície Umenie v skratke nás oboznámi s najdynamickejšími a najpodnetnejšími umeleckými smermi 19. až 21. storočia - od impresionizmu a symbolizmu cez dadaizmus, Bauhaus alebo socialistický realizmus až po informel, postmodernizmus či destination art.
Nekonvenčné literárnoestetické a umenovedné eseje ruského literárneho vedca, žijúceho v Izraeli, sa sústreďujú najmä na obdobie dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia, kedy sa v Rusku vyrojilo množstvo mimoriadne talentovaných autorov.
Ak úspešný spisovateľ ponúkne na vydanie knihu reflexií o literárnej produkcii posledných rokov,resp. o širších otázkach kultúrno-spoločenského diania v doznievajúcom desaťročí, takmer zaručene sa je na čo tešiť.
Viktor Šelesták (11. 4. 1989 Košice) je predstaviteľom nového druhu fotografie, ktorý sa vyhranil až v tomto storočí. Je to zvláštny typ fotografického dokumentu, ktorého stredobodom nie sú ľudia, ale skôr stopy, ktoré zanechávajú, produkty civilizácie.
Jedinečná publikácia Karol Kállay - Zaostrené na krásu po prvýkrát predstavuje tvorbu ikonického slovenského fotografa v oblasti módnej fotografie. Čitateľa uvedie nielen do pozoruhodného života fotografa, ale oboznámi ho aj s krátkymi dejinami tohto žánru. Karol Kállay začínal v prostredí Československa ako fotograf v časopise Móda - textil.
Monografia prináša prvý ucelený obraz o živote a tvorbe Mareka Ormandíka (1968), výrazného predstaviteľa strednej generácie slovenského maliarstva na Slovensku. Výsledkom je výber vyše 400 diel s datovaním od začiatku 90. rokov až po súčasnosť. Reprodukcie Ormandíkových prác uvádza esej Miroslava Haľáka a sprevádzajú ich krátke postrehy ďalších kunsthistorikov.
Egon Schiele (1890-1918) bol priekopníkom rakúskeho expresionizmu a jedným z najvýraznejších portrétnych maliarov 20. storočia. Jeho tvorbu definuje nepokoj a výrazná farebnosť a deformované postavy sa vzpierajú tradičnému vnímaniu krásy.
Legenda slovenskej populárnej hudby Janko Lehotský rozpráva príbeh svojho života. Spevák, klavirista a skladateľ otvára trinástu komnatu svojho detstva a mladosti, spomína na časy účinkovania v slávnom V-klube a v zahraničných baroch, i na roky, keď ako kapelník skupiny Modus slávil najväčšie úspechy.
Richard Müller je nielen vďaka svojej postave velikánom česko-slovenskej populárnej hudby.
Pri písaní prvého vydania knihy Naše filmové storočie sme sa vyhýbali očareniu z nového, pretože nič tak rýchlo nezostarne. Kniha sa vypredala a my sme sa po piatich rokoch pozreli na ňu znovu. Sto filmov, ktoré v nej boli, ostali naše obľúbené. Ale pribudli k nim ďalšie.
Nesmírně aktuální téma, které je - vedle loutkového a neortodoxního divadla - živé i v umění obecně, ve filmu, médiích a počítačovém programování, je reflektováno týmem kolem profesora Miloslava Klímy z Výzkumného pracoviště Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, spoluvydavatele titulu.
V roku 2007 vydal Divadelný ústav divadelnú hru Kebab v edícii Vreckovky a dnes prichádza s vydaním troch nových divadelných hier Gianiny Cărbunariu, ktorá sa medzičasom naplno etablovala doma i v zahraničí ako divadelná autorka a režisérka.
Fotograf Jan Svoboda (19341990) vnímal sochy Zdeňka Palcra (19271996) jako autonomní výtvarný motiv. Fotografie těchto soch vznikaly v 60. 80. letech 20. století primárně jako dokumentace sloužící sochaři, fotograf je však autorsky přetvořil v obrazy specifických výtvarných kvalit a nevšední obrazové hodnoty.
Publikácia predstavuje prvýkrát v slovenskom jazyku súčasnú grécku drámu. Zastupujú ju tri divadelné hry, ktorých autormi sú grécki dramatici Dimitris Dimitriadis, Jannis Mavritsakis a Nina Rapi. Hry v tomto výbere sú tematicky rôznorodé, ale spája ich výrazné využívanie abstrakcie.